Mød de studerende
De studerende på masteruddannelsen kommer med vidt forskellig baggrund. Mød nogle af dem her og hør, hvad de får ud af uddannelsen.
Hvordan er det at være studerende på Master i landskab og planlægning? To studerende fortæller her, hvordan de får uddannelsen til at fungere sammen med et fuldtidsjob – og hvad de får med hjem.
Birgitte Winther Pedersen er ergoterapeut og 49 år. Hun begyndte på masteruddannelsen i efteråret 2018 og er her i foråret 2020 i gang med det sidste modul 5 inden den afsluttende masteropgave. Hun fortæller her om sine erfaringer.
Helbredsmæssige udfordringer påvirker borgernes trivsel
Jeg er ansat 32 timer om ugen som sagsbehandler på Borgercenter Handicap i Socialforvaltningen i København, hvor jeg behandler ansøgninger om hjælpemidler, forbrugsgoder og boligændringer for borgere mellem 25-65 år med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser. I arbejdet møder jeg mennesker med meget forskellige helbredsmæssige udfordringer og ser, hvordan det påvirker deres dagligdag og trivsel.
Valgte uddannelsen af interesse for naturens potentiale
Arbejdspladsen tilbød mig en projektlederuddannelse, men jeg ønskede at kombinere den med en længe spirende interesse for naturens potentiale i forhold til menneskets sundhed. Samtidig skulle uddannelsen fungere ved siden af et arbejds- og familieliv. Uddannelsen beskæftiger sig med målgrupper med f.eks. stress og PTSD, borgere som jeg i tiltagende grad møder på arbejdet, og som jeg har brug for mere specialiseret viden om. Den øgede urbanisering oplever jeg på mine cykelture igennem byen, når jeg tager ud og besøger borgerne. Jeg ønskede derfor en uddannelse, der så nærmere på, hvordan denne udvikling påvirker menneskets helbred. Masteruddannelsen opkvalificerer mig til at udføre terapeutiske aktiviteter og interventioner i naturen og til at udvikle sundhedsfremmende miljøer.
Har givet arbejdslivet et bredere perspektiv
Uddannelsen har fremmet min trivsel, tro på egne ideer og givet mit arbejdsliv et bredere perspektiv. Jeg har fået kendskab til sundhedsfremmende aktiviteter både i og uden for Danmark og mødt forskellige faggrupper og kommuner, som arbejder med naturens potentiale til at fremme trivsel. Igennem eksamensopgaverne har jeg fået mulighed for at fordybe mig i områder, der har min særlige interesse, som her på modul 5 hvor jeg ønsker at se nærmere på uderummets betydning for voldsforebyggelse på botilbud. Arbejdspladsen ser endvidere, at jeg har øget min produktivitet. De er blevet interesseret i uddannelsen og min udvikling og støtter mig i dag. Så alt i alt ser jeg uddannelsen som en investering i min fremtid.
Balance mellem studier, arbejde og familieliv
Inden uddannelsesstart blev hverdagens opgaver i hjemmet optimeret, hvorefter familie-, arbejds- og studieliv fungerer fint. De første to moduler var de mest krævende, men herefter blev jeg mere fortrolig med at studere. I starten brugte jeg afspadsering eller feriedage for at kunne deltage på internater og kursusdage, men her på de sidste moduler har arbejdspladsen givet mig tjenestefri. Jeg læser et par timer flere aftener i løbet af ugen. Derudover bruger jeg på hvert modul 2-3 weekender til gruppearbejde, praksis og opgaveskrivning.
Min nuværende tilknytning til masteruddannelsen i Naturbaseret terapi og sundhedsfremme
Jeg er pt. masterstuderende på 5. semester og påbegyndte uddannelsen i efteråret 2019, hvor jeg startede på 4. semester. Studiet er tilrettelagt således, at man kan tage modulerne enkeltvis og i vilkårlig rækkefølge, uanset om man påtænker at gennemføre hele eller kun dele af masteren, hvilket var afgørende for mit valg af uddannelsen.
Nuværende jobfunktion
Jeg er selvstændig med egen praksis og arbejder som Coach, Supervisor og MBSR-lærer for private, samt virksomheder. Jeg tilbyder sundhedsfremmende og fagpersonlige-udviklingsforløb, samt behandlende forløb for personer og grupper med hhv. stress, angst og depression både 1:1 og i grupper.
Jeg valgte masteruddannelsen uddannelsen fordi jeg ønskede en forsknings- og evidensbaseret uddannelse på en kvalitetssikret akademisk institution til at understøtte mine eksisterende faglige kompetencer, samt erfaring.
I det jeg ønsker at bruge naturen, som en af mine vigtigste ressourcer i mit arbejde med mennesker, var det helt afgørende for mig at få den nyeste viden indenfor træning af mental, fysisk og social sundhed. Det faktum, at KU også er et forskningscenter, og underviserne på NBT-uddannelsen også selv løbende bidrager til forskning, både nationalt og internationalt, var af stor betydning for mit valg af uddannelsen.
Hvilken betydning har min masteruddannelse fået for mig
Det har haft uendelig stor betydning for mig, at undervisningsformen både er meget praksisorienteret, med klar tilknytning til vores eget aktuelle arbejdsliv, samt oplevelsesorienteret – vi oplever og erfarer selv, hvordan naturen virker på os, og dermed hvordan vi lettere kan overføre og tilpasse både rette miljø og interventioner til egne målgrupper. Denne tilgang, hvor vores egne kropslige oplevelser kobles til den mentale forståelse, har betydet, at jeg har fået en langt dybere forankret viden om faget, teorierne og metoderne, som har været umiddelbart overfør-bart på min egen praksis.
Balance mellem arbejds- og familieliv og samtidig studerende
Selv om det til tider kan være udfordrende at finde tid til at læse og fordybe sig i en travl hverdag med arbejde og familieliv, så er overstiger værdien af teori og praksis i samspil langt den udfordring det matte være at finde tiden til det. Det er så givende på alle planer at få lov til at bringe sin egen læring videre udi sin dagligdag og profession og få sat det i spil i krop, sjæl og sind.
Terapihaven Møllebæk
Hvor kan en masteruddannelse i Naturbaseret terapi og sundhedfremme bringe dig hen i dit arbejdsliv? Hør Britta Vestermark Husfeldt fortælle.
https://video.ku.dk/video/76498580/terapihaven-mollebaek
Evidensgrundlag for naturbaserede indsatser
Hvorfor vælge en master med specialisering i Naturbaseret terapi og sundhedsfremme? Hør Karina Larsen Pihl fortælle om hendes valg, og hvad hun får ud af uddannelsen.
https://video.ku.dk/video/76572141/evidensgrundlag-for-naturbaserede
Naturnørderi omsættes til praksis
En master med specialisering i Naturbaseret terapi og sundhedsfremme giver stærke kompetencer og glæde i arbejdslivet. Hør Maria Stoltze Fray fortælle om hendes formål med og udbytte af uddannelsen.
https://video.ku.dk/video/77009512/naturnorderi-omsaettes-til-praksis
Masteruddannelsen har givet mig kompetencer til at lave borgerinddragende processer, hvor der skabes forståelse mellem naturbrugere, grønne organisationer og det politiske niveau.
Masteren har givet mig mange af de værktøjer, jeg har haft brug for til at kunne etablere min egen virksomhed inden for et helt nyt fagområde, både personligt, inden for det naturbaserede og inden for projektstyring.
Jeg oplever, at der en spirende interesse for at inddrage naturen i det etablerede sundhedsvæsen, hvor jeg arbejder. Jeg har fået en teoretisk ballast på studiet, så jeg kan begrunde hvorfor naturen er egnet i det sundhedsfremmende arbejde.